Tankar

Hannah RyggenVävkonst från Malmö Hannah Ryggen föddes i Malmö. I sin ungdom arbetade Hannah som lärare men vantrivdes och ville skapa och formge. Hon skolades senare vid Lunds Tekniska Skola av Fredrik Krebs som även han är representerad i vår samling. Hon tecknade inledelsevis men blev snart förtjust i vävning. Som ung hade hon ideligen studerat sin sjöman och butiksarbetare till far som jobbade mycket med händerna. Detta gedigna, ordentliga men till viss del monotona arbete var för henne både fascinerande men motsatt till hur hon var som person. Hannah Ryggen var enerigsk och otålig. Att arbeta med väv som är ett otroligt tidskrävande och intensivt medium var utmanande men samtidigt givande. Hon har beskrivit det som att hon kände sig som “en myra som bär på ett granbarr åt taget med en envis strävan mot målet”Hannah Ryggens brist på skolning och erfarenhet inom vävkonsten var en begränsning och frigörelse på samma gång. Hennes sätt att utföra vävnaderna ansågs som ett brott mot den traditionella idéen av vad vävning innebar. Vävning ansågs inte lämpligt att utföras på de fria konsternas sätt. Det fanns tydliga normer och regler för hur det skulle utföras och innehålla. I och med att Hannah Ryggen i princip var självlärd kunde hon forma mönster och motiv med stor frihet. Precis som den tidigare kollegan Frida Hansen såg hon det som en viktig del i hennes skapande att vävning inte bara ses som hantverk utan även som konst. I dagens ögon skulle Hannah Ryggens kanske klassas som ”local-artist” och ”DIY: do it yourself-made”. Hon använde endast naturfärger. Varje steg i processen stod hon själv för. Hon hade till och med egna får även om hon fick den största delen av hennes ull från olika leverantörer. Hennes verk var verkligen skapade från grunden av Hannah Ryggen och från det närliggande området.“Tankar” har ett kännetecken från Hannah Ryggens färgskala nämligen den så kallade färgen “potteblått” eller “pissblått” vilket förekommer i flera av hennes verk. Namnet på färgen kommer från ingredienserna som förvånansvärt nog är bland annat vejde och urin. Vejde är en blomma och de då man torkar bladen och stjälken så får de en blågrön färg. Enligt Hannah var herrurin bäst och gäster uppmanades att kissa i en hink då dom besökte henne och skulle gå på dass.Även intressant angående tillverkningsmetoden är att hon inte utförde några sketcher eller förhandsplaner på hur hon skulle väva. Metoden hon använde var att hon endast såg den strimma hon adderade så fick hon en långsam fragmentarisk information av hur verket skapades. Det var som action painting. En explosiv spontanitet med mycket intuitiva känslor men utförd på ett av det mest mödosamma sätten. Anledning till att jag har valt detta verk i vår utställning om Eskapism är just att Hannah Ryggen är känd för hennes politiska engagemang. Hon hade tydliga åsikter och det formgavs med en klarhet i hennes verk. Kritik mot det neutrala Sverige under andra världskriget, Spanska Inbördeskriget och Nazistregimen. Som respons, kritik och med grund i aktuella händelser var hennes verk reaktionära. Detta är vad som ofta förknippas med hennes konstnärskap. Dock är inte alla hennes verk reaktioner på värdsliga händelser. Vissa har ett mer djupgående och introspektivt innehåll. “Tankar” kan se som en drömbild. Ett fragment utan tydligt världslig koppling. 

Hannah Ryggen

Vävkonst från Malmö 

Hannah Ryggen föddes i Malmö. I sin ungdom arbetade Hannah som lärare men vantrivdes och ville skapa och formge. Hon skolades senare vid Lunds Tekniska Skola av Fredrik Krebs som även han är representerad i vår samling. Hon tecknade inledelsevis men blev snart förtjust i vävning. Som ung hade hon ideligen studerat sin sjöman och butiksarbetare till far som jobbade mycket med händerna. Detta gedigna, ordentliga men till viss del monotona arbete var för henne både fascinerande men motsatt till hur hon var som person. Hannah Ryggen var enerigsk och otålig. Att arbeta med väv som är ett otroligt tidskrävande och intensivt medium var utmanande men samtidigt givande. Hon har beskrivit det som att hon kände sig som “en myra som bär på ett granbarr åt taget med en envis strävan mot målet”

Hannah Ryggens brist på skolning och erfarenhet inom vävkonsten var en begränsning och frigörelse på samma gång. Hennes sätt att utföra vävnaderna ansågs som ett brott mot den traditionella idéen av vad vävning innebar. Vävning ansågs inte lämpligt att utföras på de fria konsternas sätt. Det fanns tydliga normer och regler för hur det skulle utföras och innehålla. I och med att Hannah Ryggen i princip var självlärd kunde hon forma mönster och motiv med stor frihet. Precis som den tidigare kollegan Frida Hansen såg hon det som en viktig del i hennes skapande att vävning inte bara ses som hantverk utan även som konst. 

I dagens ögon skulle Hannah Ryggens kanske klassas som ”local-artist” och ”DIY: do it yourself-made”. Hon använde endast naturfärger. Varje steg i processen stod hon själv för. Hon hade till och med egna får även om hon fick den största delen av hennes ull från olika leverantörer. Hennes verk var verkligen skapade från grunden av Hannah Ryggen och från det närliggande området.

“Tankar” har ett kännetecken från Hannah Ryggens färgskala nämligen den så kallade färgen “potteblått” eller “pissblått” vilket förekommer i flera av hennes verk. Namnet på färgen kommer från ingredienserna som förvånansvärt nog är bland annat vejde och urin. Vejde är en blomma och de då man torkar bladen och stjälken så får de en blågrön färg. Enligt Hannah var herrurin bäst och gäster uppmanades att kissa i en hink då dom besökte henne och skulle gå på dass.

Även intressant angående tillverkningsmetoden är att hon inte utförde några sketcher eller förhandsplaner på hur hon skulle väva. Metoden hon använde var att hon endast såg den strimma hon adderade så fick hon en långsam fragmentarisk information av hur verket skapades. Det var som action painting. En explosiv spontanitet med mycket intuitiva känslor men utförd på ett av det mest mödosamma sätten. 

Anledning till att jag har valt detta verk i vår utställning om Eskapism är just att Hannah Ryggen är känd för hennes politiska engagemang. Hon hade tydliga åsikter och det formgavs med en klarhet i hennes verk. Kritik mot det neutrala Sverige under andra världskriget, Spanska Inbördeskriget och Nazistregimen. Som respons, kritik och med grund i aktuella händelser var hennes verk reaktionära. Detta är vad som ofta förknippas med hennes konstnärskap. Dock är inte alla hennes verk reaktioner på värdsliga händelser. Vissa har ett mer djupgående och introspektivt innehåll. “Tankar” kan se som en drömbild. Ett fragment utan tydligt världslig koppling. 


Previous
Previous

Den sovande Amor

Next
Next

Båstadsviken